Mindfulness in vijf simpele stappen

Mindfulness in vijf simpele stappen

Mindfulness… het lijkt een toverwoord voor iedereen die stress ervaart. Baan kwijt? Omarm het verlies en zweef de nieuwe toekomst tegemoet. Ziek? Alles heeft een diepere betekenis dus ook ziekte kun je oplossen door het kalm tegemoet te treden en bewust te genieten van zware momenten die je louteren. Coach jezelf door je ellende heen, schreeuwen de zelfhulpboeken die bij bosjes tegelijk uitkomen. Mindfulness als medicijn tegen alles? Natuurlijk niet.

Dit artikel is afkomstig uit Kanjer nr 1. Ook lid worden van Kanjer? Sluit dan een abonnement af en mis geen enkel nummer!

Allemaal zweverig gezwets dus?


Zeker niet. Er is tussen al het onvermijdelijke kaf absoluut koren te vinden waarvan je een smakelijk broodje kunt bakken. Ontegenzeggelijk leven we in een overvolle wereld met zoveel prikkels dat we niet eens meer merken dat we geprikkeld zijn. Mindfulness mag dan niet het medicijn tegen alle kwalen zijn, het kan geen kwaad om meer met aandacht te leven dan wij doorgaans doen. Je wordt er rustiger van en laat je minder meeslepen door angst, onzekerheid en boosheid.

Hoe dan?


Volgens de onlangs overleden monnik en de ‘vader van de mindfulness’ Thich Nhat Hanh gaat het erom dat we aandachtig leven in alles wat we doen, of nu eten, bewegen, of met onze familie of vrienden zijn. Veel van onze negatieve emoties worden bepaald door zaken buiten onszelf waar we vaak geen invloed op hebben. Als we ziek zijn, overheerst angst voor wat er misschien komen gaat. Met de nadruk op misschien, want hoe vaak in je leven ben jij bang geweest voor iets dat nooit gebeurde? En hoeveel boosheid projecteren we op anderen wanneer het eigenlijk over onszelf gaat?

Kortgezegd: blijf bij jezelf en leef met aandacht


Dat klinkt gemakkelijk. Het vergt uiteraard wel oefening, discipline en wilskracht omdat de huidige samenleving niet bepaald uitnodigt om met aandacht te leven. Pakweg 80 jaar geleden stond mijn oma uren te praten bij de kruidenier als ze boodschappen ging doen. Tegenwoordig worden we al ongeduldig als we 30 seconden moeten wachten op de zelfscanner in de supermarkt. We noemen het efficiënt maar er gaat veel kwaliteit van leven verloren. Je moet er dus wel enige moeite voor doen om mindfulness in je systeem te krijgen maar zoals het met alles gaat: oefening baart kunst.

Lesly juarez dftjxyd5pto unsplash 1

Welke oefeningen kan ik doen? En hoeveel tijd kost me dat?


Er zijn honderden mindfulness oefeningen maar ik noem er vijf die je makkelijk kunt inpassen in dingen die je toch al dagelijks doet. Weinig moeite, grote opbrengst.

1: bewust wakker worden

Waar denk je als eerste aan als je wakker wordt? Zijn het zorgelijke gedachten over de drukke werkdag die gaat komen, komt je to-do lijstje als eerste op of haal je eerst drie keer diep adem, geniet je dat je gezond wakker bent geworden en dat er vierentwintig kostbare uren voor je liggen waarin je wat moois kunt doen? Aan jou de keus.

2: bewust ademhalen

Goed ademhalen is een van de goedkoopste en doeltreffendste manieren voor een goede gezondheid. Maar ook de lastigste, omdat we doorgaans gewoon vergeten dat we ademhalen. In ons dagelijks leven is het lichaam vaak op een plek, terwijl onze gedachten ergens anders zijn. Met bewust in- en uitademen brengen we die twee terug bij elkaar.
Bewust ademen is als het drinken van een koel glas water. Bij het inademen voelen we dat de lucht onze longen vult. Hoe onze omstandigheden ook zijn, onze ademhaling is altijd bij ons als een trouwe vriend. Wanneer we ons laten meeslepen door angsten of zorgen kunnen we altijd teruggaan naar onze ademhaling om onze geest te concentreren.

3: bewust lopen

We lopen de hele dag maar meestal lijkt het meer op rennen, onderweg naar waar dan ook. Probeer maar eens om bewust te lopen, met volledige aandacht bij je stappen. Het helpt misschien als je een langzaam lopende tijger voor de geest haalt en merkt dat je stappen net zo majesteitelijk worden als die van hem. Loop langzaam en pas je stappen aan je ademhaling aan. Geniet. Elke stap voelt prettig aan en je kunt meteen de frisse lucht met volle teugen inademen. Twee vliegen in één klap.

4: met aandacht eten

Eten is een meditatieve oefening als we met volle aandacht beseffen dat er elementen als regen, zon en aarde en zorg van boeren en koks samenkomen in het voedsel dat op je bord ligt. Veel mensen lijden honger. Als je je daarvan bewust bent, oefen je in mededogen en begrip voor je medemens en ben je dankbaar voor jouw eten. Goed kauwen en langzaam eten is bovendien niet alleen goed voor je geest, ook je maag en darmen zullen je dankbaar zijn.

5: in dankbaarheid gaan slapen

Zelfs in tijden van lijden zijn er altijd lichtpuntjes. Wat mij helpt is een boekje met pen op mijn nachtkastje waarin ik voor het slapen gaan noteer waar ik die dag dankbaar voor ben geweest. Je staat vaak versteld van de lange lijst ogenschijnlijk kleine lichtpuntjes: van een glimlach van een onbekende op straat tot een momentje in de zon met je ogen dicht. Met jouw lichtpuntjes in je hoofd ga je gegarandeerd lekker slapen.

Mindfulness is eigenlijk: minder moeten, meer genieten. Zo simpel kan het zijn.
Als we oefenen in aandacht helpt dat om kalmer, geconcentreerder en milder te worden. Hoe meer mensen dat doen, des te meer harmonie er in de wereld komt. En dat hebben we hard nodig in deze tijd.
Petra van Rijn | Redactie
Met een achtergrond in marketing en communicatie werkte Petra meer dan twintig jaar in het internationale bedrijfsleven, voornamelijk op het gebied van duurzaamheid en social investment. In 2010 is ze vanuit intrinsieke nieuwsgierigheid naar het ...
Meer van deze auteur
Reageren?
Log in of maak (gratis) een account aan om te kunnen reageren en reacties van anderen te kunnen lezen! Account aanmaken