5 tips voor na de behandelperiode

5 tips voor na de behandelperiode

Na je behandelperiode weet je misschien niet direct wat je nu moet gaan doen. Dat kan ook best verwarrend zijn, het is immers een grote stap: het ene moment kom je nog regelmatig in het ziekenhuis en krijg je volop begeleiding, het andere moment is dat allemaal voorbij. Dat geeft een hoop vrijheid, maar kan ook onzekerheid geven. In dit artikel geven we je 5 simpele tips voor na je behandelperiode. Gebruik ze als houvast en ga vanuit daar verder.

Structuur


Breng structuur aan in je leven. Na alle behandelingen kan die structuur soms ver te vinden zijn, maar structuur heb je nodig om een houvast te creëren. Maak dus een dagschema voor jezelf en vul dit schema in met dingen waar je je dag aan wil gaan besteden. Vul alles in, zoals: huishouding, boodschappen doen, beweging, eventueel werk, sociale contacten, hobby’s enzovoorts. Zo krijg je structuur in de dag en ook een goed idee van wat je het meeste energie kost.

Vraag hulp


Hulp vragen is soms lastig, maar als dagelijkse noodzakelijke dingen niet lukken, of je ergens problemen mee ondervindt, is hulp vragen erg belangrijk. Aarzel dan ook niet om hulp te vragen. Ook na de behandelingen mag dat gewoon.

'Je hoeft niet altijd streng voor jezelf te zijn'


Ga naar buiten


Buitenlucht is goed voor de geest en het lichaam. Het maakt je hoofd leeg en uitzicht op groen, bijvoorbeeld in het bos, zorgt voor ontspanning. Probeer dus regelmatig naar buiten te gaan en dan ook wat te bewegen. Bewegen kan, zeker in het begin, misschien lastig en vermoeiend zijn, maar probeer toch wat te doen. Al wandel je maar de straat in en uit, of dat ene bospadje.

Verwen jezelf


Soms is het tijd voor een geluksmomentje, je hoeft niet altijd streng voor jezelf te zijn, het leven draait immers ook om genieten. Verwen jezelf namelijk op jouw manier, je hebt het verdient! Koop een mooie bos bloemen, dat mooie boek, die mooie fiets, of wat dan ook al lang op je verlanglijstje staat en wat je je kunt permitteren. Je hoeft natuurlijk niks te kopen, verwennen kan ook al dat lekkere warme bad zijn waar je de hele week naar uitkijkt.

Neem de tijd


Je hebt behoorlijk wat meegemaakt de afgelopen periode en dat is niet niks. Gun jezelf daarom de tijd en rust om alles te verwerken en een plekje te geven. Je hoeft niet direct weer volle bak jezelf te zijn, je mag best nog even pauze nemen. Rust en slaap zijn de beste energie brengers, zorg daarom goed voor jezelf en houd dat in gedachten.

Corina Roelands is, naast oprichtster van Kanjer, ook life coach en ervaringsdeskundige. Vanuit haar bedrijf Coaching2You helpt ze individuen en bedrijven doelen te bereiken en zichzelf te vinden.
Corina Roelands | Oprichter Kanjer.nl
Corina Roelands is oprichter van Kanjer.nl nadat ze ervaringsdeskundige werd van de ziekte kanker. Corina is nazorgcoach, ondernemer, auteur van het boek ''Neeltjes-Tour'', vrijwilligster in het Familiehuis Daniel Den Hoed (nabij het Erasmus MC) en ...
Meer van deze auteur
Reageren?
Log in of maak (gratis) een account aan om te kunnen reageren en reacties van anderen te kunnen lezen! Account aanmaken